Contentstrategie is de basis voor je online succes. Als je éénmaal je online doelgroep en doelstellingen hebt bepaald, hoe ga je dan je webteksten dusdanig schrijven, dat die doelgroep ook op je website terecht komt en door je content verleid wordt en over gaat tot de door jou gewenste handeling (conversie).
Hoe kom je tot je contentstrategie?
Om tot een contentstrategie te komen, dien je eerst een doelgroepanalyse te doen en daarnaast ook een zoekwoordenanlyse. Waarom komen bezoekers naar je website, welke zoekwoorden gebruiken ze om je website te vinden. Daarna moet je zelf bepalen wat je van je bezoekers wilt. Wil je dat ze iets downloaden, wil je interactie of wil je dat ze een product kopen. Allemaal zaken die belangrijk zijn om vooraf te bepalen, voor je je strategie om kunt gaan zetten in webteksten.
Als je al een website hebt zul je zien dat je met de juiste contentstrategie lagere bounce rates krijgt en langere bezoeken op je website. Deze gegevens kun je vinden in Google Analytics uiteraard.
Er zijn diverse modellen en principes om je webteksten op te baseren. De belangrijkste hiervan zijn het AIDA-model, persona’s en de 6 principes van Cialdini.
AIDA
Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel waarbij vier afzonderlijke stappen worden doorlopen. Attention, interest, desire en action.
(A)ttention
Je moet eerst de aandacht van een bezoeker trekken. Bijvoorbeeld door het gebruik van kleuren, afbeeldingen of typografie.
(I)terest
Als tweede moet een bezoeker geïnteresseerd raken. Dit kun je doen door garanties te geven of speciale aanbiedingen te doen.
(D)esire
In deze stap wordt de interesse omgezet in verlangen. Je uitingen moeten er op gericht zijn aan de bezoeker aan te tonen dat je product of dienst waardevol is voor hem / haar.
(A)ction
De laatste stap in dit model. De bezoeker gaat over tot een actie. Doorgaans wordt hier gedacht aan het kopen van een product, maar een download, het invullen van een formulier en het delen van je content via Social Media zijn ook acties. Mogelijke uitingen op je website zijn buttons met ‘bestel
Persona’s
Persona’s worden opgesteld aan de hand van je doelgroeponderzoek. Er wordt een aantal typerende gebruikers gedefinieerd. Deze gebruikers bestaan niet echt, maar worden gebruikt om te bepalen hoe bezoekers van je website de website willen zien en gebruiken. Dit heeft uiteraard een gevolg voor de manier waarop je deze types adresseert met je webteksten. Persona’s worden omschreven in termen van demografie, behoeften, voorkeuren en soms zelfs foto’s.
Cialdini
Professor Robert Cialdini heeft 6 principes beschreven waarmee psychologische knopjes bij bezoekers ingedrukt kunnen worden. Hij noemt ze zelf “weapons of influence”
- Wederkerigheid
- Commitment & consistentie
- Sociale bevestiging
- Sympathie
- Autoriteit
- Schaarsheid
Deze principes worden vaak gebruikt om bezoekers van een website, of nog beter lezers van webteksten over te halen tot conversie. Wil je meer weten over deze 6 principes, lees dan de Nederlandse versie van zijn boek “De 6 geheimen van het overtuigen”
tcvct.com/fraudulent-medicines-flood-united-states-and-canadian-markets/