Een belangrijke online trend voor 2013 is de focus op toptaken (door sommigen ook kerntaken genoemd). Uit onderzoek is gebleken (ja, echt) dat 60% van je bezoekers maar voor maximaal 4 taken op je website komt. Waarom je dus juist op die 4 taken moet focussen vertel ik je in dit artikel.
Waarom Toptaken?
De laatste jaren zijn websites gegroeid en gegroeid. Organisaties hebben de neiging zoveel mogelijk op hun website te zetten, gewoon omdat het kan en omdat men bang is iets te vergeten waar misschien 1 of 2 bezoekers naar op zoek zijn. Je website gaat echter uiteindelijk als het goed is niet om wat jij wilt vertellen (een paar uitzonderingen daargelaten) maar een website zou moeten gaan om wat de bezoeker verwacht en wil aantreffen.
Voor iedereen die bezig is met websites zou het uitgangspunt het volgende moeten zijn: bezoekers zo snel en eenvoudig mogelijk hun (jouw) doel laten bereiken. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die bij de eerste klik fout zitten, 2 keer zo vaak hun doel niet bereiken dan bezoekers, die wel meteen op het goede spoor zitten.
Geef je bezoekers minder mogelijkheden om te klikken, dan is de kans groter dat ze sneller bij hun en jouw doel zijn.
Hoe definieer je de toptaken voor jouw website?
Even in Google Analytics duiken? Nee, daar zie je alleen maar wat je bezoekers hebben gedaan, niet wat ze hadden willen doen. De beste manier om erachter te komen wat de toptaken voor jouw bezoekers zijn is het ze vragen …, Vragen? Ja vragen, bijvoorbeeld door een online enquête, maar je kunt dit ook door offline klantpanels doen.
Het wordt anno 2013 echt tijd om niet meer ouderwets op je website te vertellen wie je bent en waar je allemaal zo goed in bent, maar verplaats je in je bezoekers.
En voor de opletters, Gerry McGovern, de content guru van deze wereld zei het in 2011 al in zijn keynote. Het is voor contentspecialisten geen nieuws, maar voor veel organisaties is het nog erg actueel.
Boeken van Gerry McGovern