Mijn grootste ergernis in onze branche: online guru’s. Tot een paar jaar geleden hadden veel van die roeptoeters in ieder geval nog een berg ervaring, maar de laatste jaren komen er steeds meer zogenaamde guru’s bij.
Mensen zonder enige ervaring en met als enige gave zichzelf profileren. Ieder z’n eigen manier om aan klanten te komen. Ik ben zelf wat bescheiden van aard en wellicht wel een heel klein beetje jaloers op die schaamteloze zelfverheerlijking.
Ik moet me er ook helemaal niet druk om maken natuurlijk, want klanten die met dat soort mensen in zee gaan verdienen simpelweg ook niet beter.
Een aantal nieuwe rages onder de wannabe guru’s stoort me echter weer enorm, storen de hieronder genoemde zaken jou ook?
Guru 1) Ik weet niks maar ik ben wel trainer
Van die mensen die maximaal 1 jaar praktijk-ervaring hebben, geen volgers op Twitter hebben of op geen enkel serieus zoekwoord fatsoenlijk ranken in Google training over Twitter of zoekmachine optimalisatie gaan geven.
Guru 2) Ik doe onbenullige trainingen en claim daarmee autoriteit
Wannabe guru’s die onbeduidende trainingen gaan doen (waar je niet voor kan zakken bijvoorbeeld) en dan met die trainingen gaan pronken alsof ze echt verstand van zaken hebben. Deze guru’s kopen dus als het ware hun autoriteit.
Beste ondernemer, doe gewoon even iets meer onderzoek voor je met zo’n pipo in zee gaat ๐