Ik heb lang zitten twijfelen of ik iets moest bloggen over het coronavirus in relatie tot mijn inmiddels al ruim 20 jaar oude passie: SEO. Vooral omdat ik het verre van gepast vind om commercieel in te spelen op de huidige situatie (misschien dom, maar goed).
Maar ik maak me toch om een aantal klanten zorgen. Klanten die direct in de paniek geschoten zijn en hun SEO-abonnement hebben gepauzeerd en die wel voor een groot deel van hun omzet afhankelijk zijn van SEO.
Is dit preken voor eigen parochie? Hooguit onbewust …
Ik begrijp paniek uiteraard en sommige bedrijven kunnen nu simpelweg geen omzet genereren en als je dan ook geen financiële buffer hebt kan het simpelweg niet anders. Maar sommige van die partijen gaan hun rankings gegarandeerd verliezen en als deze crisis 2-3 maanden duurt (of misschien wel langer) missen ze ook nog eens hun belangrijkste kanaal voor leads en omzet.
Dat iedereen in die situatie de advertenties uitzet snap ik volledig, maar met SEO stoppen voelt als je positie na de crisis extra verzwakken. Van 1 klant weet ik eigenlijk al dat dit de doodsteek is voor zijn bedrijf. We hebben met hun huidige budget met veel pijn en moeite positie 1 al een jaar weten te verdedigen tegen een actievere concurrent. Als die concurrent nu wel 2 maanden door durft te / kan pakken is het gebeurd met een groot deel van de leads. Kunnen we terugvechten? Met het huidige budget was het al een uitdaging, met datzelfde budget straks een achterstand ongedaan maken …., ik betwijfel het 🙁
We gaan de komende periode proberen (onbetaald) voor een aantal van deze klanten de posities te behouden, maar daar zitten ook grenzen aan helaas, want moet je nieuwe klanten nu weigeren omdat je onbetaald werk doet voor bestaande klanten, niet wetende of die klanten de komende maanden zakelijk gaan overleven.
#staysafe #blijfthuis