Offline krijgt op het moment flinke klappen door corona en vrijwel iedere ondernemer ‘vlucht’ naar online. Velen zijn natuurlijk al jaren te laat, want even een webshop lanceren en traffic en conversie realiseren lukt echt niet meer tegenwoordig. Los van het feit dat een goede webshop realiseren maanden duurt heb je daarna ook nog maanden nodig om op pagina 1 van Google te komen. Natuurlijk kun je inzetten op Google Ads en Social Media Marketing, maar de eerste is vaak onbetaalbaar en de 2e levert zelden echt omzet op. Je zult online dus flink moeten investeren in SEO (zoekmachine optimalisatie) en dat vergt tijd (en geld).
Houdt de groei op korte termijn aan?
Is iedereen na corona zo gewend geraakt aan online winkelen dat we niet meer terug gaan naar offline? Steeds meer mensen ervaren nu het gemak van online bestellen. Vooral ouderen, die eerder nog vrijwel alles offline deden, hebben het afgelopen jaar de overstap naar online bestellen gemaakt.
Er is een grote kans dat deze groep door de gewenning aan online bestellen in combinatie met de angst voor corona (bv. nieuwe varianten) gewoon online blijven bestellen en niet meer terug zullen gaan naar hun offline koopgedrag van voor de coronacrisis.
Of juist eerst een dip in online investeringen?
Er is natuurlijk ook een kans dat er eerst een dip komt in de online investeringen. Dat kan bijvoorbeeld door de gunningfactor, die de offline ondernemers nu hebben gekregen, maar wellicht ook omdat mensen het offline winkelen simpelweg missen.
Dat laatste betwijfel ik enigszins, aangezien het offline winkelen de laatste decennia ieder jaar al minder wordt. Maar niemand kan voorspellen wat corona met de ‘winkel’ psyche van de mens doet. Ik sluit een klein dipje in de online bestedingen in het begin (na de coronacrisis) in ieder geval niet helemaal uit.
Op lange termijn hoe dan ook een flinke stijging voor online
De stijgende lijn van de online bestedingen zal hoe dan ook na corona voortgezet worden. Nog meer mensen zijn er nu aan gewend geraakt en de oudere generaties zullen geleidelijk aan plaats maken voor nieuwe generaties, die opgegroeid zijn met online winkelen. De meesten jongeren, onder de 20, hebben geen hele dagen shoppen meegemaakt. Zo’n dag, die bijna als een dagje uit voelde, met een uitgebreide lunch tussendoor en een borrel aan het einde van de middag …, vroeger.