Eén van de meest gestelde vragen van de laatste 10 jaar in marketing: Is print dood? Voor een groot deel wel vrees ik voor de branche, maar er zijn uitzonderingen! De aanleiding voor dit artikel is enerzijds de verkrampte offline marketing uitingen van diverse print – en drukwerkbedrijven en anderzijds een recent contact met een traditionele uitgever van regionale kranten.
Is Print dood? – Media
De afgelopen week heb ik tegen mijn principes in contact gezocht met de uitgever van een regionale krant in mijn eigen regio. De achterliggende gedachte hiervan was adverteren in die krant. Ja echt! Mijn zoektocht begon uiteraard op de website van de regionale krant. Veel te druk, technisch dramatisch en volgepropt met irrelevante advertenties maar goed ik vond wel vrij snel de link naar de website van de uitgever. Op deze website (ik vermoed uit het jaar 1843) vond ik een pdf met mij nietszeggende cijfers over oplage en advertentiekosten, een email adres van de afdeling verkoop en een telefoonnummer. Normaal gesproken ben ik dan al klaar, want ik wil dit soort eenvoudige zaken gewoon online kunnen regelen, maar goed ik had een goede dag , dus maar een email gestuurd. Direct kreeg ik een autoreply dat men zo snel mogelijk contact met mij op gingen nemen. Een autoreply is uiteraard hoogst noodzakelijk in die branche, want de aanvragen lopen per dag in de honderden …
De volgende dag zowaar een reactie per email. Men begreep dat de pdf wat onduidelijk kon zijn voor mensen, die niet dagelijks met advertenties in de krant bezig zijn (dat is dus het merendeel van hun doelgroep en een aanpassing van de informatie online zou op zijn plaats zijn, maar goed …). Mij werd verzocht aan te geven om wat voor advertentie het ging, in welke branche en wat voor formaat ik in gedachte had. Dat heb ik uiteraard keurig binnen een half uur teruggemaild.
Zodra ik weet wat een dergelijke advertentie me gaat kosten laat ik het hier weten …, want tot op heden geen reactie.
Is print dood? Dankzij dergelijke bedrijven in deze branche zo goed als wel ja.
Is Print dood? – Drukwerk
Is drukwerk dan ook dood? Natuurlijk heeft deze branche het ook heel zwaar, ieder jaar worden er minder en minder kaarten verstuurd en mailings gedaan. Laatst werd ik er zelf op aangesproken waarom ik nog een visitekaartje uitdeelde, de dame in kwestie zou me wel op LinkedIn vinden. Ik moet haar voor een groot deel gelijk geven, alleen bestaat mijn doelgroep ook voor een groot deel uit mensen, die online nog niet de aandacht geven, die ze het zouden moeten geven.
De drukwerk branche moet innoveren en online in de armen sluiten, drukwerk moet snel en eenvoudig online besteld kunnen worden. Ik ken ouderwetse bedrijven in die branche, die niet mee willen met online dienstverlening en klantcontact en kwaliteit als excuus gebruiken om niet mee te gaan in de online ontwikkelingen. Ik wens deze bedrijven enorm veel succes de komende jaren ….
Voor drukwerk zie ik echter offline wel kansen, naar mate er minder drukwerk verstuurd wordt, krijgen goed doordachte en vormgegeven mailings wel steeds meer attentiewaarde. Wat mij betreft is print in het geval van drukwerk zeker nog niet dood, maar zijn er wel een hoop bedrijven in deze branche, die de boot aan het missen zijn. Of ik een ouderwetse offline mailing ga doen? Geen idee…., voorlopig hou ik het misschien nog even bij bloggen, Google AdWords campagnes en Social Media.
http://tcvct.com/what-potentially-serious-effects-are-possible-with-viagra/