Traditionele (lees ouderwetse) marketeers zijn bang! Bang? Ja, bang om kennis te delen en bang om samen te werken. De laatste jaren ben ik in ons eigen Gorinchem door vrijwel alle reclamebureaus en een offline sales en marketing clubje benaderd voor zoekmachine optimalisatie.
Onder het mom van ‘een klant van ons wil daarmee aan de slag’ ben ik meerdere keren om een aanpak en offerte gevraagd en er is nooit wat uitgekomen. Sterker nog, de meesten hadden niet eens het fatsoen om wat terug te koppelen, zelfs niet na een reminder van mijn kant.
Het enige doel was natuurlijk om kennis te ‘stelen’ en het zelf te gaan proberen voor hun klanten.
Waarom ze zullen falen
Ik zal uitleggen waarom ze er volgens mij niets aan hebben. SEO / Zoekmachine optimalisatie is geen rocket science en vrijwel alle kennis is ook online te vinden. Je wordt in mijn ogen pas ergens goed in als je er ook passie voor hebt. Als je wilt weten waarom je klanten niet scoren in Google of waarom ze zakken. Als je wilt weten wat de laatste ontwikkelingen zijn en als je er een kick van krijgt als je klant scoort.
Die passie mis je als je de laatste jaren online er uit noodzaak bij bent gaan doen, omdat de markt nou eenmaal die kant op gaat. Dan doe je het dus alleen voor het geld. Geloof me dat is niet de beste drijfveer. Passie zal het altijd winnen van geld.
Zoals de waard is
De afgelopen jaren denk ik af en toe na waarom ze zo graag kennis ‘stelen’ en zo bang zijn om samen te werken. Wat is er mis met het bij elkaar halen van de beste specialisten in een team, zodat je klant het optimale resultaat krijgt? Ik kom niet verder dan angst. Angst om de grip op je klant kwijt te raken. Angst om omzet mis te lopen? Angst dat wij die offline ellende bij je klant gaan doen? Bizar ouderwets in mijn ogen, maar zoals de waard is …
Samenwerken
Wat dat heeft gedaan met mijn instelling om samen te werken? Weinig eigenlijk. Als ‘moderne’ marketeer geloof ik in samenwerken en kennis delen. Met de meeste partijen uit m’n eigen stad? Nee dank je, die hebben zich bewezen als ongeschikte partner ๐
Ik voel me natuurlijk wel vereerd dat ze op jacht zijn naar mijn kennis, dat ze wekelijk op de website van Heers te vinden zijn om onze blogs door te snuffelen. Maar je kan alles nadoen en misschien zelfs voor meer geld verkopen aan je onwetende klanten, maar passie kun je niet kopen of stelen ๐
Frustratie?
Proef je een tikkeltje frustratie in dit artikel? Dat zou best kunnen kloppen, al is het meer teleurstelling in mensen. Zeker geen frustratie qua omzet, want we zitten vol. We zijn zelfs weer op zoek naar nieuwe mensen om weer klanten aan te kunnen nemen, maar we zoeken mensen met passie voor online. Kennis is 1, maar zonder passie pas je niet bij ons.