Dit artikel is bestemd voor mensen die wel van SEO gehoord hebben en wel weten hoe het ongeveer werkt, maar (nog) niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen van de laatste tijd. Er wordt niet ingegaan op de (te) technische details, maar is een stukje SEO-geschiedenis in hoofdlijnen.
SEO 10 jaar geleden
De race om bovenaan de zoekmachines te komen is rond 1997 begonnen en de SEO-wereld zag er toen heel anders uit. Los van het feit dat er veel minder concurrentie was dan nu, waren webmaster nog in staat om de zoekrobots (spiders) van de zoekmachines te vertellen wat ze moesten doen. Hoe anders is het nu! Google bepaalt hoe websites gemaakt moeten worden om gevonden te worden en wij (webdesigners, seo-specialisten, webmasters en tekstschrijvers)
Meta tags
Door middel van meta tags konden we de spiders vertellen wat er te vinden was om de website (keywords en description) en om de hoeveel tijd ze terug moesten komen (revisit). De description is nog steeds relevant, maar wordt vaak gegenereerd vanuit een Content Management Systeem zoals WordPress en hoeft niet meer handmatig in de code gezet te worden.
Keywords
Keywords hebben nauwelijks nog toegevoegde waarde voor de positie bij de zoekmachines. Voor diegenen, die niet dagelijks bezig zijn met SEO is dit wellicht nieuws, maar het is echt zo. Er zijn kennelijk nog wel wat zoekmachines, die letten op de meta tag “keywords”, maar feitelijk komt voor de meesten van ons 99% van het zoekmachineverkeer van Google.
Revisit
Waar vroeger nog met behulp van de meta tag “revisit” aangegeven kon worden dat een spider iedere dag terug moest keren om te controleren op nieuwe content. Tegenwoordig bepalen de zoekmachines zelf hoe vaak ze terugkeren op een pagina om te controleren of er nieuwe content is. Hoe minder vaak er nieuwe content is, hoe minder vaak de spider terugkomt om te controleren.
Backlinks
Hoe meer links je naar je site had, hoe beter je website door de zoekmachines gewaardeerd werd. Ongeacht waar die links vandaan kwamen en of je zelf een link terug naar die site had of niet.
Hoe werkt SEO nu?
Inmiddels bepaalt Google hoe websites ontwikkeld moeten worden om zo goed mogelijk gevonden te worden. Aangezien de concurrentie enorm toegenomen is op internet is gevonden worden ook steeds belangrijker geworden en is er een complete SEO-branche ontstaan met allerlei bedrijven, specialisten en guru’s. De grootste verandering met vroeger is dat een website (en eigenlijk moet ik in het kader van Social Media content zeggen) meer en meer op kwaliteit beoordeeld wordt. In het kort betekent dit dat de website aan bepaalde technische voorwaarden moet voldoen (structuur, url’s en headers) en dat unieke content geschreven met de richtlijnen voor webteksten (keyword density, long tail en latent semantische indexering) zorgen voor een betere ranking bij Google. Links komen niet meer alleen van andere websites, maar ook van Social Media (denk bv aan een link in een tweet op Twitter). Vroeger kreeg iedere link dezelfde waarde mee en ging het puur om kwaliteit. Tegenwoordig wordt gekeken naar authoriteit, staat de link naar een website, die als authoriteit is aangemerkt (bv. nusport.nl voor sportnieuws) dan telt dat veel zwaarden dan een link naar de website op de website van de plaatselijke voetbalvereniging. Dit geldt ook op bv. Twitter. Wordt jouw link ge(re)tweet door een authoriteit of beroemd persoon met veel volgers dan telt dat wel degelijk mee voor SEO. Meer weten over SEO? Laat het mij dan weten, ik neem graag de mogelijkheden met je door.
www.bloomin.com/can-world-health-organization-solve-pharmas-fraudulent-drug-problem/